29.06.2018

BÓL GŁOWY CO TO OZNACZA?


Tak jak obiecywałam postanowiłam wrócić do #POMOCNIK- a który tak bardzo lubiliście. Wracam do tego na czym znam się najlepiej. Pracując w środowisku medycznym nawet nie zdaję sobie sprawy, że wiedza która mnie otacza nie jest czymś powszechnym i nawet taka przyziemna rzecz jak np. ból skroni czy ból potylicy postrzegany jest ogólnie jako ból głowy i traktowany w taki sam sposób. Ból "głowy" to chyba najczęściej występujące schorzenie, łapie nas o różnych porach dnia i nocy, często też jest wynikiem współistniejącej choroby lub zmęczenia. 

Dziś uświadomię Wam bez zbędnego, medycznego przynudzania co wskazuję dany ból łepetynki, dlaczego dany lek nie działa i co należy zrobić aby szybko poczuć ulgę :) To co zaczynamy?


DLACZEGO BOLI?
Chyba nikogo nie zdziwi fakt, że wspomnę tu o stresie. Ok, o nim wie każdy, ale wiecie co owy gagatek powoduje? STRES - podwyższa ciśnienie, sprawia, że naczynia krwionośne są zwężone, napina mięśnie głowy i szyi, zaburza i powoduje nieprawidłowe neuroprzekaźnictwo. 
Oprócz stresu warto wspomnieć o słabym wzroku, każde niedowiedzenie w tym również przemęczenie oczu np. ciągłym przesiadywaniem z ekranem przed nosem sprawia, że mięśnie wokół oczu napinają się a przepracowanie objawia się bólem.
Niekiedy wysiłek fizyczny sprawia, że pojawia się nam na skroni wyraźnie widoczna żyła- warto pamiętać,że rozszerzone naczynia krwionośne również sabotują nasze samopoczucie.
Na ból głowy podobno częściej uskarżają się kobiety, złośliwcy tłumaczą to wzmożoną gadatliwością. Niby chamstwo ale w każdej docince jest przynajmniej ziarnko prawdy. Zwróćcie uwagę na stawy szczęki i szyi kiedy są nadużywane wtedy zawsze pojawia się objaw.
Do całości oczywiście dochodzą nerwy podrażnione m.in. infekcjami jamy ustnej m.in. zęba, ogólnym przemęczeniem spowodowanym np. brakiem snu, małą ilością jedzenia a także zatokami które w wyniku alergii, infekcji czy przechłodzenia są spuchnięte i przeciążone.

LOKALIZACJA
Aby zacząć różnicować ból głowy należy skupić się na miejscu występowania bolączki. Wyróżnią się dwa ogólne podziały : BÓL PIERWOTNY i BÓL WTÓRNY.


Wtórny (objawowy) - czyli boli nas bo jest to jedna z konsekwencji współistniejącej choroby. Ból ten ma charakter przewlekły i nawracający. Główną etiologią są choroby: układu nerwowego, oczu, zatok, na­rzą­dów we­wnętrz­nych i ogól­no­ustro­jo­wych. W objawowym wyróżniamy trzy, najbardziej znane grupy bólu:

  • SKRONIOWY- przyczyną mogą być problemy ze stawem skroniowo-żuchwowym lub te stomatologiczne. Przechłodzenie nerwów itp. (ŁATKI skroniowe)
  • ZATOKOWY - pulsujący, silnie rozpierający, najczęściej towarzyszący zapaleniu zatok. (X obejmujący strefy pod i nad oczami))
  • SZYJNOPOCHODNY- związany z patologiami kręgosłupa szyjnego, zazwyczaj jednostronny,, częściej pojawia się u kobiet. (NAD KARCZYCHEM)



Pierwotny to  ten samoistny, nawracający - czyli taki który nie jest niespowodowany chorobą. Jest to najczęstszy rodzaj bólu który stanowi, aż 80% przypadków i tak jak wspomniałam powyżej nie przedstawiają większego niebezpieczeństwa dla chorego  ponieważ są chorobą samą w sobie i mimo, iż nie powodują dodatkowych niebezpieczeństw potrafią być upierdliwe i mocno wymęczyć dotkniętego. Zaliczyć do niego można trzy dolegliwości:

  • KLASTEROWY-  zawsze jednostronny, ostry i kłujący, na szczęście nie trwa długo i o dziwo częściej spotykany jest u mężczyzn. ( PIRAT - miejsce przepaski na oko)
  • NAPIĘCIOWY- zazwyczaj obustronny, ściskający - pulsujący. Ból można przyrównać do założonej obręczy albo uciskowej opaski wokół skroni, ma charakter tępy i występuję częściej u kobiet. ( OPASKA  na czole)
  • MIGRENA- tutaj warto zapamiętać pulsujący i zazwyczaj jednostronny ból. (Boli połowa , pionowa część twarzy)




Teraz przedstawię Wam krótki schemat  przedstawiający jak rozróżniać


Leki są  dosyć szybką metodą na pozbycie się bólu, reagują już po 30-40 minutach od łyknięcia. Pamiętajcie jednak o dawkach i elementach które przyczyniają się do wystąpienia bólu głowy, dzięki rozwadze spokojnie możecie odciągnąć bolączkę na długi czas. Tak jak wspominałam wyżej, przy zwykłym bólu głowy podstawą jest  dobre wysypianie się, zbilansowana dieta a przynajmniej spożywanie posiłków nie rzadziej co 5 godzin, unikanie stresu no i alkoholu.
W chwili kiedy wystąpi ból zamiast łykać tabsa możemy zacząć od chłodnego okładu, albo posmarowania skroni olejkiem goździkowym  lub miętowym. Warto też, na chwilę położyć się i zamknąć oczy (światło bywa czynnikiem drażniącym), chwila relaksu i wyciszenia potrafi zdziałać cuda.

Niekiedy odczuwacie silny ucisk w gałkach ocznych, jest on na tyle mocny, że przeszywa Wam całą czaszkę. Ból najczęściej pojawia się w jednym ale i również (rzadziej) ale jednak w dwóch oczkach.
Przyczyna nie jest jednoznaczna, może wiązać się ze wzmożonym ciśnieniem w gałce ocznej, niewyspaniem lub czynnikiem alergicznym. Często dochodzi wtedy do podrażnienia - przekrwienia śluzówki nosa, wycieku z nozdrzy czy łzawieniu oka. Podobno najlepszym środkiem zastosowanie jest kapsaicyny na podrażnioną błonę śluzową ale uczciwie informuję  - lepiej nie stosujcie tego w domu :)

Mało osób wie, że ból zatokowy czyli ból głowy w rejonach zatok przynosowych najczęściej spowodowany  jest stanem zapalnym (alergie) lub w chwili gdy zatoki zostają zablokowane (infekcje). Najlepiej wtedy sięgnąć po większą ilość płynów do picia  szczególnie po imbirowe herbatki które słyną ze swych przeciwzapalnych właściwości, oprócz tego zaleca się stosować naprzemiennie zimne i ciepłe okłady.

Jeśli chodzi o migreny to sprawa ma się już zupełnie inaczej. Dacie wiarę, że do wystąpienia migreny mogą przyczynić się marynaty? Nie, wcale nie mam na myśli robienia słoików (chociaż przy większej ilości na bank odczujesz zmęczenie) a szamania owych przekąsek. Cebula, ser pleśniowy, cytrusy, pomidory, kawa no i czerwone, wytrawne wino. Oprócz tego migrena może pojawić się u nas w związku z nagłym spadkiem poziomu glikemii we krwi, najlepiej wtedy opędzlować coś z truptofanem, np. banana. Migrena to też częsty efekt schorzenia kręgosłupa a dokładniej odcinka szyjnego. Warto lepiej przyjrzeć się swoim poduszkom  czy wysokości zagłówka w aucie. Badania dowodzą, że migrenowcom ogromna ulgę przynosi zwiększenie przyswajania kwasów omega3, ryboflaminy (Wit.B12) i magnezu. Można łykać paracetamol, ibuprofen, kodeinę, metamizolum i połączenie tych różnych składników ale nie są one na tyle skuteczne aby całkowicie pozbyć się bólu.
Ważne jest również  to aby obserwować swój tryb życia,  analizować co się jadło i robiło dzień przed wystąpieniem ataku, jaka była pogoda, czy doświadczyliśmy stresu. Ja zawsze notuje swoje "bóle" i rozkładam na czynniki pierwsze - pozwala mi to stwierdzić i w punkt ocenić dalsze postępowanie.



Jeśli chodzi o mnie to jestem typowym przypadkiem z okresowym bólem napięciowym, silne uciski w skroniach wynikające pewnie z przemęczenia, niedojedzenia i braku snu :D  ale co mnie nie zabije to mnie wzmocni :) Dbajcie o siebie :)

Czy takie formy wpisów są dla Was interesujące?
Ściskam 💓

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zostawcie ślad po sobie, dzięki temu łatwiej będzie mi trafić na Wasze blogi :)
Pozdrawiam ciepło i zachęcam do obserwacji :)